Volkswagen indtager førstepladsen i Danmark – bred elektrisk portefølje driver markant fremgang i 2025

Med en vækst på hele 78 %* og en markedsandel på 16,6 %* er Volkswagen nu den bedst sælgende bilproducent i Danmark i 2025. En bred og populær portefølje af elektriske ID.-modeller har sikret mærket en historisk stærk første halvdel af året – både målt på salg og privatleasing.

Kalenderen siger 1. Juli, og der er sat punktum for første halvår af 2025. Det er tid til at gøre status for de første seks måneder af 2025, og set med Volkswagen-briller på, har det været seks fantastiske måneder. Volkswagen har i år til dato solgt 14.854* biler og opnået en historisk høj markedsandel for første halvår på 16,59 %*. Det er et resultat, der ikke alene skyldes én enkelt model, succesen bygger på en bred portefølje af elektriske ID.-modeller, der taler til de danske bilkøbere. Med modeller som ID.4 (nr. 2 med 4.161 solgte, +62 %), ID.3 (nr. 4 med 2.816 solgte, +165 %), ID.7 (nr. 14 med 1.264, solgte, + 156 %) og ID. Buzz (nr. 8 med 2.083 solgte)* har Volkswagens familie af elektriske ID.-modeller positioneret sig stærkt på det danske bilmarked.

I juni måned fortsatte fremgangen, og Volkswagen blev igen det mest solgte bilmærke med en markedsandel på 15,6 %*, mens ID.4, ID.3, ID. Buzz og T-Roc alle placerede sig blandt de ti bedst sælgende modeller.

Privatleasing af elbiler tredoblet

Volkswagen har næsten tredoblet sin markedsandel inden for privatleasing af elbiler – fra 9,6 %* i 2024 til hele 28 %* i 2025. ID.3 og ID.4 er henholdsvis nummer 1 og 2 i dette segment. Stigningen i privatleasing kan ses som et udtryk for kundernes behov for gennemsigtighed og tryghed i deres bilkøb. Samtidig gør det også flere modeller mere tilgængelig set ud fra en økonomisk vinkel.

Direktør for Volkswagen personbiler, Michael Ebeling, supplerer: "Danskerne vil gerne køre elbil – men det skal føles trygt og nemt. Det mærker vi med privatleasing, men sideløbende med dette har Volkswagen lanceret andre tiltag, der skal gøre det nemt, overskueligt og trygt at investere i en ny elbil. Vi har i perioder lanceret kampagner med både strøm og service inkluderet, og vi har introduceret en ny garanti på 5 år eller 160.000 km. Det gør det enkelt at vælge el, og det har givet en mærkbar effekt."

Relevante modeller, attraktive leasingtilbud og tryghedsskabende tiltag har været udgangspunktet for Volkswagens succes, men succesen kom ikke i hus uden et landsdækkende netværk af forhandlere og servicepartnere. I en tid hvor flere konkurrenter nedskalerer deres tilstedeværelse i Danmark, er Volkswagens erfaring, at forhandlernetværket spiller en helt central rolle i kontakten til både nye og eksisterende kunder. Derfor har Volkswagen i stedet styrket og konsolideret sit danske forhandlernetværk.

*Kilde: bilstatistik.dk


Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk