Første test på Nürburgring: ID.R på vej mod næste rekordforsøg

Volkswagens ID.R, en 100 % elektrisk racerbil, har gennemført sin første test på Nürburgrings Nordschleife-bane med racerkøreren Romain Dumas bag rattet. Den elektriske ID. R-racer – det sportslige flagskib i Volkswagens familie af ID.-elbiler – er klar til at sætte ny omgangsrekord for elektriske køretøjer på den 20,832 km lange Nordschleife. For at racerkøreren Romain Dumas kan slå den indtil nu bedste tid for elbiler på 6:45.90 minutter, har Volkswagen Motorsport kontinuerligt udviklet ID.R-modellen. Derudover kan entusiaster nu også selv kører ID.R-raceren i en virkelighedsnær computersimulering, som kan downloades gratis.

Romain Dumas, som kender Nordschleife bedre end nogen anden og allerede har vundet det berømte 24-timers løb fire gange,testkører den eldrevne racerbil ID.R påNordschleife.”Omfanget af videreudviklingen af ID.R sammenlignet med 2018-versionen er imponerende, og det var et stort øjeblik at køre ID.R på mit yndlingsbane for første gang, "siger racerkøreren Romain Dumas. "Svinghastighederne i ID.R er meget højere end jeg er vant til i GT-racerbiler. Jeg føler mig godt tilpas i cockpittet, og det er virkelig vigtigt her, da Nürburgring-Nordschleife har større og flere bump end de racerbaner, som vi hidtil har testet på. Som en del i videreudviklingen af ID.R har vi koncentreret os om at tilpasse støddæmpere og frihøjde, så de passer til de unikke egenskaber ved denne bane."

Den 500 kW (680 PS) stærke, elektriske drivlinje i ID.R. er blevet tilpasset Nordschleife-banensunikke karakteristika. Derudover anvendes to lithium-ion-batteriblokke til energilagring om bord på ID.R, der er udviklet med ekspertise fra Volkswagens produktionsudvikling, og hvis struktur kan sammenlignes med den teknologi, der skal anvendes i fremtidens køretøjer fra ID.-familien. Med data fra Romain Dumas første testkørsel af ID.R på Nordschleife vil ingeniører fra Volkswagen Motorsport fortsat finjustere den elektriske racerbil, så den kan blive klar til verdens mest udfordrende racerløb.

Ny aerodynamik med teknologi fra Formel 1

Den mest imponerende detalje ved den videreudviklede version af ID.R er aerodynamikken, som er designet til en højere tophastighed. "Sidste år krævede den meget snoede bane og den tynde luft på Pikes Peak-bjerget maksimal downforce, for at skabe det ultimative vejgreb der giver højere svinghastigheder," forklarer François-Xavier Demaison, teknisk direktør for Volkswagen Motorsport. "På Nordschleife-banen vil ID.R nå en gennemsnitshastighed på mere end 180 km/t – med en tophastighed på op til 270 km/t. Vi har derfor udviklet en helt ny aerodynamisk pakke med DRS (vindmodstandssystem), kendt fra Formel 1, samt optimeret elektronikken, der styrer effekten af de to elektriske motorer og energigenindvinding under nedbremsning. "

Digital verdenspremiere: Prøvekør selv ID.R på Nordschleife

Det er ikke kun Dumas, der får muligheden for at køre ID.R på Nordschleife. Racerbilfans kan nu virtuelt sammenligne sig selv med racerkøreren - med mulighed for også at bruge Virtual Reality briller. I anledning af verdenspremieren på ID.R har Volkswagen lanceret en online racerbilssimulator på det gratis racerbilsspil RaceRoom, hvor spilleren selv kan tage til den 20,832-kilometer Nordschleife i ID.R samt konkurrere mod Romain Dumas. ID.R-computersimulatoren blev udviklet baseret på data fra ID.R, mens ingeniørerne fra Volkswagen Motorsport har givet spillets udviklere et indblik i drivkraften af den elektriske racerbil for at gøre køreoplevelsen så realistisk som muligt på en hjemmecomputer. Alle oplysninger kan findes her: www.raceroom.com/volkswagen

Se ID.R testkøre på Nürburgring: https://www.youtube.com/watch?v=hY4uIZZB_8o&feature=youtu.be

 


Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk